عنوان مقاله
اثر اعتماد بر پذیرش بانکداری اینترنتی از سوی مشتری
فهرست مطالب
مقدمه
پیشینه تحقیق
مدل تحقیق
روش تحقیق
نتایج
نتیجه گیری
بخشی از مقاله
اعتماد با توجه به چهار باور و عقیده پایه تعیین می گردد: تبحر، وابستگی، نیل به هدف و انجام کار و عزل. در میان اینها عقیده و باور تبحربدان معناست که مشتری باید بر این باور باشد که عرضه کننده نقش مهمی در نیل به هدف ایفا می کند. لی و توربان تائید کردند که سطح عملکرد ادراک شده با اعتماد مشتری در مرکز تجاری تفریحی رابطه مثبتی دارد. بر اساس تعریف سودمندی، می توان مجدداً اظهار نمود که مشتری در صورتی به عرضه کننده اعتماد می کند که عرضه کننده را مفیده تلقی کرده باشد.
کلمات کلیدی:
ffect of trust on customer acceptance of Internet banking Bomil Suh , Ingoo Han * Graduate School of Management, Korea Advanced Institute of Science and Technology, 207-43 Cheongryangri-Dong, Dongdaemun-Gu, Seoul 130-012, South Korea Abstract Two beliefs, ease of use and usefulness, have been considered to be fundamental in determining the acceptance of various IS in the past decades. These beliefs may not, however, fully explain the users’ behavior in an emerging environment such as Internet banking. In this study, we introduce trust as another belief that has an impact on the acceptance of Internet banking. We collected 845 cases on the Web to survey users’ behavior towards Internet banks. The results of statistical analyses using structural equation modeling indicate that trust has a significant impact on the acceptance of Internet banking. 2002 Elsevier Science B.V. All rights reserved. Keywords: Customer trust; Internet banking; Technology acceptance model 1. Introduction banking uses emerging technologies, such as the Internet and WWW, and enables customers (users of In the past decades, much research has paid Internet banking) to perform financial activities in attention to the perceived usefulness and perceived virtual space. Research on customer acceptance of ease of use as the determinants of the individual’s Internet banking may, therefore, enhance the underacceptance of IS [1,23,38,40,44]. These constructs standing of a customer’s beliefs to make him/her use are the salient beliefs underpinning the Technology Internet banking, and show how these beliefs affect Acceptance Model (TAM) [8]. The TAM is one of Internet banking customer behavior.