عنوان مقاله

بکارگیری روش استخراج داده برای تقسیم بندی کشور بر اساس مدل RFM



خرید نسخه پاورپوینت این مقاله


خرید نسخه ورد این مقاله



 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

تقسیم بندی کشور براساس R ، F و M

تحلیل دسته

نتیجه گیری





بخشی از مقاله

 الگوریتم دسته بندی میانگین K 

دسته بندی میانگین K به ترتیب زیر ادامه می یابد: اولاً، k مشاهده به طور تصادفی از میان N مشاهده بر طبق تعداد دسته ها انتخاب شده است. آنها به مراکز دسته های اولیه تبدیل می شوند. ثانیاً، برای N-K مشاهده باقیمانده، نزدیک ترین دسته از نظر فاصله اقلیدسی با توجه به Xi=(xi1,xi2,….,xip,….xip) یافت می شود.






خرید نسخه پاورپوینت این مقاله


خرید نسخه ورد این مقاله



 

کلمات کلیدی: 

Data-mining application for country segmentation based on the RFM model Mehdi Ghazanfari Industrial Engineering Department Iran University of Science and Technology Tehran, Iran E-mail: mehdi@iust.ac.ir Samira Malek Mohamadi* Industrial Engineering Department Iran University of Science and Technology Tehran, Iran Fax: +98–21–22244181 E-mail: samira.malek@gmail.com *Corresponding author Somayeh Alizadeh Industrial Engineering Department Iran University of Science and Technology Tehran, Iran E-mail: s_alizade@mail.iust.ac.ir Abstract: For effective Customer Relationship Management (CRM), it is important to gather information on customer value. Segmentation is the method of knowing the customers and partitioning a population of customers into smaller groups. This paper develops a novel country segmentation methodology based on Recency (R), Frequency (F) and Monetary value (M) variables. After the variables are calculated, clustering methods (K-means and fuzzy K-means) are used to segment countries and compare the results of these methods by three different criteria. Customers are classified into four tiers: Top-active, Medium-active, New customer and Inactive. Then a customer pyramid is drawn and the customer value is calculated. Consequently, the data are used to analyse the relative profitability of each customer cluster and the proper strategy is determined for them. Keywords: customer segmentation; data mining; RFM model; customer relationship management; CRM. Reference to this paper should be made as follows: Ghazanfari, M., Malek Mohamadi, S. and Alizadeh, S. (2008) ‘Data-mining application for country segmentation based on the RFM model’, Int. J. Data Analysis Techniques and Strategies, Vol. 1, No. 2, pp.126–140